Szeretettel köszöntelek a SIKLÓERNYŐZÉS közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SIKLÓERNYŐZÉS vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SIKLÓERNYŐZÉS közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SIKLÓERNYŐZÉS vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SIKLÓERNYŐZÉS közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SIKLÓERNYŐZÉS vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SIKLÓERNYŐZÉS közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SIKLÓERNYŐZÉS vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
AERODINAMIKA
1. A VÉGES TERJEDTSÉGŰ SZÁRNY
A kezdő anyagban a szárny körüli áramlást azzal az egyszerűsítő feltevéssel vizsgáltuk, hogy a szárnyat az áramlás irányára merőlegesen végtelen hosszúnak képzeltük el. Erre azért volt szükségünk, mert így feltételezhettük, hogy az egymás melletti metszetek körül pontosan egyformán folynak le az áramlási jelenségek, és ezért elég azokat egyetlen síkban vizsgálni. A feltételezés értelmében az áramlás irányával párhuzamos vitorlázórepülőgépek síkban hasonló áramkép alakul ki.
A valóságban minden repülőgép szárnya véges terjedtségű, és emiatt az áramlás a fesztáv mentén metszetről-metszetre változik. Térbeli áramlással van tehát dolgunk és ezt az állásszög, a felhajtóerő és különösen az ellenállás szempontjából semmiképpen sem hagyhatjuk" figyelmen kívül.
1.1 A nyomáskülönbségek kiegyenlítődése a szárnyvég körül és az indukált ellenállás
A valóságos véges terjedtségű szárnyak körül azért alakul ki térbeli áramlás, mert az alsó és felső oldal közötti nyomáskülönbség a szárnyvégek körül egyenlítődik ki. Erre a végtelen terjedtségűnek képzelt szárny esetében nem volt lehetőség, ezért azt felülről nézve, az áramvonalak párhuzamosan futottak. A véges terjedtségű szárnyak körül az áramvonalak kilépnek az áramlással párhuzamos síkokból és a nyomáskiegyenlítődés hatására alul a szárnyvégek felé, felül pedig a szárny szimmetriasíkja felé irányulnak (1. ábra). Ezt úgy is felfoghatjuk, hogy a levegőrészek a rájuk nehezedő szárny súlya alól kitérni igyekeznek.
A kilépőéi mögött összetalálkozó áramlás nyomása már egyforma, azonban a szárny felső és alsó része felől érkező részecskék sebességének iránya különböző. A különbség a szárnyvégek felé a legnagyobb és a szimmetriasík felé fokozatosan csökken. A különböző irányú áramlások újraegyesülésekor a kilépőéi mögött örvények keletkeznek. A kilépőéi mögött tehát örvénylő felület húzódik, ahol az egyes örvények forgástengelye az áramlás irányával párhuzamos. Különösen erőteljes örvények képződnek a szárnyvégek körül. Bár a szárny tovahaladása közben folyamatosan képződnek örvények, az örvénysík nem marad fenn huzamosabban, hanem a kilépőéi mögött hamarosan az 1. ábrán látható módon, a két szárnyvég mögött húzódó örvényekké göngyölődik fel. Ezeket indukált örvényeknek nevezzük. Folyamatos keletkezésük állandó energiafogyasztást jelent, ezért létrejöttüket indukált ellenállás kíséri. Nagysága
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!