István: sikloernyő

Szeretettel köszöntelek a SIKLÓERNYŐZÉS közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 12 db
  • Videók - 5 db
  • Blogbejegyzések - 31 db
  • Fórumtémák - 5 db
  • Linkek - 2 db

Üdvözlettel,

SIKLÓERNYŐZÉS vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a SIKLÓERNYŐZÉS közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 12 db
  • Videók - 5 db
  • Blogbejegyzések - 31 db
  • Fórumtémák - 5 db
  • Linkek - 2 db

Üdvözlettel,

SIKLÓERNYŐZÉS vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a SIKLÓERNYŐZÉS közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 12 db
  • Videók - 5 db
  • Blogbejegyzések - 31 db
  • Fórumtémák - 5 db
  • Linkek - 2 db

Üdvözlettel,

SIKLÓERNYŐZÉS vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a SIKLÓERNYŐZÉS közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 12 db
  • Videók - 5 db
  • Blogbejegyzések - 31 db
  • Fórumtémák - 5 db
  • Linkek - 2 db

Üdvözlettel,

SIKLÓERNYŐZÉS vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Ez alkalommal egy kis kirándulást teszünk az extrémsportok világába, s bemutatjuk az átlagember számára kicsit őrültnek tűnő hobbikat. Napjainkban a legveszélyesebb dolgokra is van igény, az emberek mindent gyorsan akarnak elérni, cél, hogy az adrenalinszint minél magasabbra szökjön.
A rovat mai számában a siklóernyőzéssel foglalkozunk, ami Torkos Tamás siklóernyő oktató szerint nem is olyan veszélyes, ha betartjuk a megfelelő biztonsági előírásokat.
Tamás igazi szerelmese a levegőnek, édesapja - aki 18 éves kora óta repül - vitte fel először sárkányrepülővel a magasba, s a tízéves kissrác rögtön érezte, hogy megtalálta a számára legfontosabb dolgot. Szerinte, a veszélyek ellenére a repülés olyan fantasztikus érzés, ha egyszer megérzi az ízét az ember, akkor képtelen lesz lemondani róla, egy életen keresztül végigkíséri a szenvedély.
Az oktató, aki a civil életben autófényező, otthonosan mozog az ejtőernyőzés és a sárkányrepülés területén is, de igazi profilja a szóló siklóernyőzés és a háti motoros siklóernyőzés, amelyet már 9 éve gyakorol. Idáig már 500 órát töltött a levegőben, de ahhoz, hogy oktató lehessen valaki, minimum 100 óra repülés szükséges, s a különleges repülési helyzetekből külön vizsgát kell tenni. A tanításhoz magas szintű elméleti felkészültség szükséges, de otthon kell lenni a meteorológiában és az aerodinamikában is.
De nézzük meg egy kicsit közelebbről, mi is az a siklóernyőzés?

- A szóló siklóernyőzés az, amikor a hátadra szerelt ernyővel egy hegyoldalról rugaszkodsz neki, vagy autó segítségével, csörlővel "indítanak be".
A siklóernyőzést gyakorlatilag svájci és osztrák hegymászók "találták ki" a 80-as évek elején, felhasználva a sárkányrepülősök tapasztalatait. Miután felmentek a hegyre, nekifutásból startoltak a hátukon lévő ernyővel, és irány a völgy!
A siklóernyőzés szerelmesei a repülésnél igyekeznek kihasználni a meleg levegő nyújtotta lehetőségeket, s minél tovább igyekeznek fennmaradni a levegőben.


Szóló siklóernyőzés


Nyolc nap alatt meg lehet tanulni a siklóernyőzés alapjait. Már az első napon - természetesen a biztonsági szabályok elsajátítása után - repülhet kis magasságból a tanuló (2-3 méter), és 4-5 másodpercig tud fennmaradni a levegőben. Később, a fokozatokat betartva, már 300 méteres magasságba is eljuthat a gyakorló, s ekkor kerül sor az "A" vizsgára, de kizárólag jó időjárási viszonyok között. A sikeres számonkérés után startkönyvet kapnak a vizsgázók, melybe minden további levegőben töltött óra bejegyzésre kerül. Az "A" vizsga után is van lehetőség szervezett keretek között a továbblépésre.
A "B" vizsga megszerzéséig újabb tíz órát kell repülni, s itt már szerepet kapnak a mesterségesen előidézett, bonyolultabb repülési manőverek is. Ezzel a vizsgával már önállóan, felügyelet nélkül is lehet repülni, de inkább javasolt a fokozatosság betartása, s ha lehet, akkor ne egyből az Alpokban kezdje a gyakorlást a kis tapasztalattal rendelkező tanuló.
A siklóernyősök imádják a természetet, nem probléma számukra, ha az idő nem alkalmas a repülésre, akkor túráznak, bebarangolják a környéket, mert fontos a fizikai erőnlét, és a szellemi felkészültség. A szóló siklóernyőzést általában Tokaj és Eger környékén gyakorolják, ezek a helyek ideális lehetőséget biztosítanak arra, hogy a kezdők és profik is maximálisan ki tudják használni lehetőségeiket.
A háti motoros ernyőzésnél hasonló a tanulás folyamata, de itt nem szükséges domborzat, a hátra szerelt motor biztosítja a repüléshez szükséges tolóerőt, három liter benzinnel, akár egy órát is el lehet tölteni a levegőben.


Háti motoros siklóernyő

Ez a forma azért is jó a magunkfajta alföldi ember számára, mert nem kell órákat utazni, hogy megfelelő helyszint találjunk a gyakorlásra. Munka után berakhatjuk felszerelésünket a kocsiba, s 3-4 órát még bőven a levegőben tölthetünk, megfelelő rutint szerezve ezzel. Debrecenből tíz perc alatt ki lehet érni olyan területre - a város fölött tilos repülni -, ahol a háti motoros siklóernyő segítségével kedvére hódolhat mindenki a szenvedélyének.

Mennyire veszélyes a repülésnek ez a formája?

- A legnagyobb veszélyt a repülésben az jelenti, amikor valaki a tudásszintjénél sokkal nehezebb dolgokat próbál végrehajtani a levegőben. A balesetek 98 százalékában az emberi hiba okozza a sérülést vagy a tragédiát. A mai rohanó világban, sajnos előfordulnak az ilyen esetek, mert mindenki gyorsan szeretne a csúcsra érni. A levegőnek azonban meg vannak a maga szabályai, melyeket próbálnak írott formába is önteni, de az igazi törvényeket vérrel írják, s azokat mindenkinek be kell tartani. A könnyelműsködésért itt nagy árat kell fizetni, mert nem egy biciklivel esik el az ember, hanem akár több száz méteres magasságból zuhanhat a földre. Figyelni kell arra is, hogy lehetőleg mindig társaságban gyakoroljunk, mert ha egyedül emelkedünk a levegőbe, egy kisebb baleset is végzetessé válhat, ha nem tudunk segítséget hívni. Nagyon fontos szabály még, hogy repülés közben nem lehet piálni, mindenféle szeszesital tiltott.
A biztonság szempontjából az is nagyon fontos, hogy a külföldi túrákon mindig kikérjük a helyi szakértők tanácsait, akik tökéletesen ismerik a terepet, s a speciális légköri körülményeket.

Milyen anyagi befektetéssel jár, ha valaki beleszeret a siklóernyőzésbe?

- Mindenképpen ki kell próbálni! Az első tandemsiklásra az oktató elviszi az érdeklődőt, ami ötezer forintba kerül. A nyolc napos tanfolyam ára 50 ezer forint, de ez mindent magába foglal, beleértve az ernyő használatot, az elméleti és gyakorlati oktatást.
A tanfolyam elvégzése után van lehetőség a felszerelés bérlésére is, de aki komolyan gondolja a siklóernyőzést, az előbb-utóbb úgy is vásárol magának ernyőt. Ez egy technikai sport, ami sajnos sokba kerül, de nem érdemes spórolni a felszerelésen, mert az ember a saját biztonságát veszélyezteti. Egy kezdő felszerelés ára 300 ezer forintból már kihozható, ebből a pénzből egy használt, de kitűnő állapotban lévő, bevizsgált siklóernyőt lehet beszerezni. Magam is forgalmazok ilyen felszereléseket, amelyeket az eladás előtt minden alkalommal kipróbálok a levegőben.
De beszerezhető olyan spéci ernyő is, amelynek az ára egy millió forint körül van, s megfelelő kezekben "mindenre alkalmas". Azonban nem szabad abba a hibába esni, hogy egy szuper ernyő teljesítményével vásároljuk meg hiányzó repülési gyakorlatot, mert ez igen komolyan visszaüthet.
 
Tamás külföldi túrákat is szervez az érdeklődőknek, többször jártak már


Tamás nagy produkcióra készül!

Horvátországban, de a legkedveltebb úti cél az Alpok, ahol az oktató megdöntötte magassági rekordját, 1600 méterről indulva, egészen 4000 méterre emelkedett a levegőben. A siklóernyő oktatás mellett a pilótának komoly tervei is vannak jövőt illetően:

- Szeretném kipróbálni magam a siklóernyőzés akrobatikus kategóriájában is, ami nagyon látványos dolog, ez a szakma csúcsa. A fizika törvényeit meghazudtoló figurákat mutatnak be a versenyzők, a földi szemlélő számára úgy tűnhet a dolog, hogy tuti bukás lesz a vége, de a profiknak ez csak ujjgyakorlat. A legnehezebb elem az, amikor a versenyző átrepül az ernyő kupolája fölött, ilyenkor 3,5 G nyomás nehezedik a testre.

Az akrobatika mellett, egy különleges produkcióval is készül Torkos Tamás - Magyarországon először -, egy hőlégballonból akar ugrani siklóernyőjével, de a mutatványhoz még hiányzik a megfelelő szponzori háttér.
Reméljük, hogy sikerül megteremteni a megfelelő anyagi feltételeket, s portálunkon számolhatunk be a fantasztikus sportteljesítményről.

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu