Szeretettel köszöntelek a SIKLÓERNYŐZÉS közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SIKLÓERNYŐZÉS vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SIKLÓERNYŐZÉS közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SIKLÓERNYŐZÉS vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SIKLÓERNYŐZÉS közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SIKLÓERNYŐZÉS vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SIKLÓERNYŐZÉS közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SIKLÓERNYŐZÉS vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Ez alkalommal egy kis kirándulást teszünk az extrémsportok világába,
s bemutatjuk az átlagember számára kicsit őrültnek tűnő hobbikat.
Napjainkban a legveszélyesebb dolgokra is van igény, az emberek mindent
gyorsan akarnak elérni, cél, hogy az adrenalinszint minél magasabbra
szökjön.
A rovat mai számában a siklóernyőzéssel foglalkozunk, ami Torkos Tamás siklóernyő oktató szerint nem is olyan veszélyes, ha betartjuk a megfelelő biztonsági előírásokat.
Tamás
igazi szerelmese a levegőnek, édesapja - aki 18 éves kora óta repül -
vitte fel először sárkányrepülővel a magasba, s a tízéves kissrác
rögtön érezte, hogy megtalálta a számára legfontosabb dolgot. Szerinte,
a veszélyek ellenére a repülés olyan fantasztikus érzés, ha egyszer
megérzi az ízét az ember, akkor képtelen lesz lemondani róla, egy
életen keresztül végigkíséri a szenvedély.
Az oktató, aki a civil
életben autófényező, otthonosan mozog az ejtőernyőzés és a
sárkányrepülés területén is, de igazi profilja a szóló siklóernyőzés és
a háti motoros siklóernyőzés, amelyet már 9 éve gyakorol. Idáig már 500
órát töltött a levegőben, de ahhoz, hogy oktató lehessen valaki,
minimum 100 óra repülés szükséges, s a különleges repülési helyzetekből
külön vizsgát kell tenni. A tanításhoz magas szintű elméleti
felkészültség szükséges, de otthon kell lenni a meteorológiában és az
aerodinamikában is.
De nézzük meg egy kicsit közelebbről, mi is az a siklóernyőzés?
-
A szóló siklóernyőzés az, amikor a hátadra szerelt ernyővel egy
hegyoldalról rugaszkodsz neki, vagy autó segítségével, csörlővel
"indítanak be".
A siklóernyőzést gyakorlatilag svájci és osztrák
hegymászók "találták ki" a 80-as évek elején, felhasználva a
sárkányrepülősök tapasztalatait. Miután felmentek a hegyre,
nekifutásból startoltak a hátukon lévő ernyővel, és irány a völgy!
A
siklóernyőzés szerelmesei a repülésnél igyekeznek kihasználni a meleg
levegő nyújtotta lehetőségeket, s minél tovább igyekeznek fennmaradni a
levegőben.
Szóló siklóernyőzés |
Nyolc
nap alatt meg lehet tanulni a siklóernyőzés alapjait. Már az első napon
- természetesen a biztonsági szabályok elsajátítása után - repülhet kis
magasságból a tanuló (2-3 méter), és 4-5 másodpercig tud fennmaradni a
levegőben. Később, a fokozatokat betartva, már 300 méteres magasságba
is eljuthat a gyakorló, s ekkor kerül sor az "A" vizsgára, de kizárólag
jó időjárási viszonyok között. A sikeres számonkérés után startkönyvet
kapnak a vizsgázók, melybe minden további levegőben töltött óra
bejegyzésre kerül. Az "A" vizsga után is van lehetőség szervezett
keretek között a továbblépésre.
A "B" vizsga megszerzéséig újabb tíz
órát kell repülni, s itt már szerepet kapnak a mesterségesen
előidézett, bonyolultabb repülési manőverek is. Ezzel a vizsgával már
önállóan, felügyelet nélkül is lehet repülni, de inkább javasolt a
fokozatosság betartása, s ha lehet, akkor ne egyből az Alpokban kezdje
a gyakorlást a kis tapasztalattal rendelkező tanuló.
A siklóernyősök
imádják a természetet, nem probléma számukra, ha az idő nem alkalmas a
repülésre, akkor túráznak, bebarangolják a környéket, mert fontos a
fizikai erőnlét, és a szellemi felkészültség. A szóló siklóernyőzést
általában Tokaj és Eger környékén gyakorolják, ezek a helyek ideális
lehetőséget biztosítanak arra, hogy a kezdők és profik is maximálisan
ki tudják használni lehetőségeiket.
A háti motoros ernyőzésnél
hasonló a tanulás folyamata, de itt nem szükséges domborzat, a hátra
szerelt motor biztosítja a repüléshez szükséges tolóerőt, három liter
benzinnel, akár egy órát is el lehet tölteni a levegőben.
Háti motoros siklóernyő |
Ez
a forma azért is jó a magunkfajta alföldi ember számára, mert nem kell
órákat utazni, hogy megfelelő helyszint találjunk a gyakorlásra. Munka
után berakhatjuk felszerelésünket a kocsiba, s 3-4 órát még bőven a
levegőben tölthetünk, megfelelő rutint szerezve ezzel. Debrecenből tíz
perc alatt ki lehet érni olyan területre - a város fölött tilos repülni
-, ahol a háti motoros siklóernyő segítségével kedvére hódolhat
mindenki a szenvedélyének.
Mennyire veszélyes a repülésnek ez a formája?
-
A legnagyobb veszélyt a repülésben az jelenti, amikor valaki a
tudásszintjénél sokkal nehezebb dolgokat próbál végrehajtani a
levegőben. A balesetek 98 százalékában az emberi hiba okozza a sérülést
vagy a tragédiát. A mai rohanó világban, sajnos előfordulnak az ilyen
esetek, mert mindenki gyorsan szeretne a csúcsra érni. A levegőnek
azonban meg vannak a maga szabályai, melyeket próbálnak írott formába
is önteni, de az igazi törvényeket vérrel írják, s azokat mindenkinek
be kell tartani. A könnyelműsködésért itt nagy árat kell fizetni, mert
nem egy biciklivel esik el az ember, hanem akár több száz méteres
magasságból zuhanhat a földre. Figyelni kell arra is, hogy lehetőleg
mindig társaságban gyakoroljunk, mert ha egyedül emelkedünk a levegőbe,
egy kisebb baleset is végzetessé válhat, ha nem tudunk segítséget
hívni. Nagyon fontos szabály még, hogy repülés közben nem lehet piálni,
mindenféle szeszesital tiltott.
A biztonság szempontjából az is
nagyon fontos, hogy a külföldi túrákon mindig kikérjük a helyi
szakértők tanácsait, akik tökéletesen ismerik a terepet, s a speciális
légköri körülményeket.
Milyen anyagi befektetéssel jár, ha valaki beleszeret a siklóernyőzésbe?
-
Mindenképpen ki kell próbálni! Az első tandemsiklásra az oktató elviszi
az érdeklődőt, ami ötezer forintba kerül. A nyolc napos tanfolyam ára
50 ezer forint, de ez mindent magába foglal, beleértve az ernyő
használatot, az elméleti és gyakorlati oktatást.
A tanfolyam
elvégzése után van lehetőség a felszerelés bérlésére is, de aki
komolyan gondolja a siklóernyőzést, az előbb-utóbb úgy is vásárol
magának ernyőt. Ez egy technikai sport, ami sajnos sokba kerül, de nem
érdemes spórolni a felszerelésen, mert az ember a saját biztonságát
veszélyezteti. Egy kezdő felszerelés ára 300 ezer forintból már
kihozható, ebből a pénzből egy használt, de kitűnő állapotban lévő,
bevizsgált siklóernyőt lehet beszerezni. Magam is forgalmazok ilyen
felszereléseket, amelyeket az eladás előtt minden alkalommal kipróbálok
a levegőben.
De beszerezhető olyan spéci ernyő is, amelynek az ára
egy millió forint körül van, s megfelelő kezekben "mindenre alkalmas".
Azonban nem szabad abba a hibába esni, hogy egy szuper ernyő
teljesítményével vásároljuk meg hiányzó repülési gyakorlatot, mert ez
igen komolyan visszaüthet.
Tamás külföldi túrákat is szervez az érdeklődőknek, többször jártak már
Tamás nagy produkcióra készül! |
Horvátországban,
de a legkedveltebb úti cél az Alpok, ahol az oktató megdöntötte
magassági rekordját, 1600 méterről indulva, egészen 4000 méterre
emelkedett a levegőben. A siklóernyő oktatás mellett a pilótának komoly
tervei is vannak jövőt illetően:
- Szeretném kipróbálni
magam a siklóernyőzés akrobatikus kategóriájában is, ami nagyon
látványos dolog, ez a szakma csúcsa. A fizika törvényeit meghazudtoló
figurákat mutatnak be a versenyzők, a földi szemlélő számára úgy tűnhet
a dolog, hogy tuti bukás lesz a vége, de a profiknak ez csak
ujjgyakorlat. A legnehezebb elem az, amikor a versenyző átrepül az
ernyő kupolája fölött, ilyenkor 3,5 G nyomás nehezedik a testre.
Az
akrobatika mellett, egy különleges produkcióval is készül Torkos Tamás
- Magyarországon először -, egy hőlégballonból akar ugrani
siklóernyőjével, de a mutatványhoz még hiányzik a megfelelő szponzori
háttér.
Reméljük, hogy sikerül megteremteni a megfelelő anyagi
feltételeket, s portálunkon számolhatunk be a fantasztikus
sportteljesítményről.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!