Szeretettel köszöntelek a SIKLÓERNYŐZÉS közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SIKLÓERNYŐZÉS vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SIKLÓERNYŐZÉS közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SIKLÓERNYŐZÉS vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SIKLÓERNYŐZÉS közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SIKLÓERNYŐZÉS vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SIKLÓERNYŐZÉS közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SIKLÓERNYŐZÉS vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Ez alkalommal egy kis kirándulást teszünk az extrémsportok világába,
s bemutatjuk az átlagember számára kicsit őrültnek tűnő hobbikat.
Napjainkban a legveszélyesebb dolgokra is van igény, az emberek mindent
gyorsan akarnak elérni, cél, hogy az adrenalinszint minél magasabbra
szökjön.
A rovat mai számában a siklóernyőzéssel foglalkozunk, ami Torkos Tamás siklóernyő oktató szerint nem is olyan veszélyes, ha betartjuk a megfelelő biztonsági előírásokat.
Tamás
igazi szerelmese a levegőnek, édesapja - aki 18 éves kora óta repül -
vitte fel először sárkányrepülővel a magasba, s a tízéves kissrác
rögtön érezte, hogy megtalálta a számára legfontosabb dolgot. Szerinte,
a veszélyek ellenére a repülés olyan fantasztikus érzés, ha egyszer
megérzi az ízét az ember, akkor képtelen lesz lemondani róla, egy
életen keresztül végigkíséri a szenvedély.
Az oktató, aki a civil
életben autófényező, otthonosan mozog az ejtőernyőzés és a
sárkányrepülés területén is, de igazi profilja a szóló siklóernyőzés és
a háti motoros siklóernyőzés, amelyet már 9 éve gyakorol. Idáig már 500
órát töltött a levegőben, de ahhoz, hogy oktató lehessen valaki,
minimum 100 óra repülés szükséges, s a különleges repülési helyzetekből
külön vizsgát kell tenni. A tanításhoz magas szintű elméleti
felkészültség szükséges, de otthon kell lenni a meteorológiában és az
aerodinamikában is.
De nézzük meg egy kicsit közelebbről, mi is az a siklóernyőzés?
-
A szóló siklóernyőzés az, amikor a hátadra szerelt ernyővel egy
hegyoldalról rugaszkodsz neki, vagy autó segítségével, csörlővel
"indítanak be".
A siklóernyőzést gyakorlatilag svájci és osztrák
hegymászók "találták ki" a 80-as évek elején, felhasználva a
sárkányrepülősök tapasztalatait. Miután felmentek a hegyre,
nekifutásból startoltak a hátukon lévő ernyővel, és irány a völgy!
A
siklóernyőzés szerelmesei a repülésnél igyekeznek kihasználni a meleg
levegő nyújtotta lehetőségeket, s minél tovább igyekeznek fennmaradni a
levegőben.
![]() Szóló siklóernyőzés |
Nyolc
nap alatt meg lehet tanulni a siklóernyőzés alapjait. Már az első napon
- természetesen a biztonsági szabályok elsajátítása után - repülhet kis
magasságból a tanuló (2-3 méter), és 4-5 másodpercig tud fennmaradni a
levegőben. Később, a fokozatokat betartva, már 300 méteres magasságba
is eljuthat a gyakorló, s ekkor kerül sor az "A" vizsgára, de kizárólag
jó időjárási viszonyok között. A sikeres számonkérés után startkönyvet
kapnak a vizsgázók, melybe minden további levegőben töltött óra
bejegyzésre kerül. Az "A" vizsga után is van lehetőség szervezett
keretek között a továbblépésre.
A "B" vizsga megszerzéséig újabb tíz
órát kell repülni, s itt már szerepet kapnak a mesterségesen
előidézett, bonyolultabb repülési manőverek is. Ezzel a vizsgával már
önállóan, felügyelet nélkül is lehet repülni, de inkább javasolt a
fokozatosság betartása, s ha lehet, akkor ne egyből az Alpokban kezdje
a gyakorlást a kis tapasztalattal rendelkező tanuló.
A siklóernyősök
imádják a természetet, nem probléma számukra, ha az idő nem alkalmas a
repülésre, akkor túráznak, bebarangolják a környéket, mert fontos a
fizikai erőnlét, és a szellemi felkészültség. A szóló siklóernyőzést
általában Tokaj és Eger környékén gyakorolják, ezek a helyek ideális
lehetőséget biztosítanak arra, hogy a kezdők és profik is maximálisan
ki tudják használni lehetőségeiket.
A háti motoros ernyőzésnél
hasonló a tanulás folyamata, de itt nem szükséges domborzat, a hátra
szerelt motor biztosítja a repüléshez szükséges tolóerőt, három liter
benzinnel, akár egy órát is el lehet tölteni a levegőben.
![]() Háti motoros siklóernyő |
Ez
a forma azért is jó a magunkfajta alföldi ember számára, mert nem kell
órákat utazni, hogy megfelelő helyszint találjunk a gyakorlásra. Munka
után berakhatjuk felszerelésünket a kocsiba, s 3-4 órát még bőven a
levegőben tölthetünk, megfelelő rutint szerezve ezzel. Debrecenből tíz
perc alatt ki lehet érni olyan területre - a város fölött tilos repülni
-, ahol a háti motoros siklóernyő segítségével kedvére hódolhat
mindenki a szenvedélyének.
Mennyire veszélyes a repülésnek ez a formája?
-
A legnagyobb veszélyt a repülésben az jelenti, amikor valaki a
tudásszintjénél sokkal nehezebb dolgokat próbál végrehajtani a
levegőben. A balesetek 98 százalékában az emberi hiba okozza a sérülést
vagy a tragédiát. A mai rohanó világban, sajnos előfordulnak az ilyen
esetek, mert mindenki gyorsan szeretne a csúcsra érni. A levegőnek
azonban meg vannak a maga szabályai, melyeket próbálnak írott formába
is önteni, de az igazi törvényeket vérrel írják, s azokat mindenkinek
be kell tartani. A könnyelműsködésért itt nagy árat kell fizetni, mert
nem egy biciklivel esik el az ember, hanem akár több száz méteres
magasságból zuhanhat a földre. Figyelni kell arra is, hogy lehetőleg
mindig társaságban gyakoroljunk, mert ha egyedül emelkedünk a levegőbe,
egy kisebb baleset is végzetessé válhat, ha nem tudunk segítséget
hívni. Nagyon fontos szabály még, hogy repülés közben nem lehet piálni,
mindenféle szeszesital tiltott.
A biztonság szempontjából az is
nagyon fontos, hogy a külföldi túrákon mindig kikérjük a helyi
szakértők tanácsait, akik tökéletesen ismerik a terepet, s a speciális
légköri körülményeket.
Milyen anyagi befektetéssel jár, ha valaki beleszeret a siklóernyőzésbe?
-
Mindenképpen ki kell próbálni! Az első tandemsiklásra az oktató elviszi
az érdeklődőt, ami ötezer forintba kerül. A nyolc napos tanfolyam ára
50 ezer forint, de ez mindent magába foglal, beleértve az ernyő
használatot, az elméleti és gyakorlati oktatást.
A tanfolyam
elvégzése után van lehetőség a felszerelés bérlésére is, de aki
komolyan gondolja a siklóernyőzést, az előbb-utóbb úgy is vásárol
magának ernyőt. Ez egy technikai sport, ami sajnos sokba kerül, de nem
érdemes spórolni a felszerelésen, mert az ember a saját biztonságát
veszélyezteti. Egy kezdő felszerelés ára 300 ezer forintból már
kihozható, ebből a pénzből egy használt, de kitűnő állapotban lévő,
bevizsgált siklóernyőt lehet beszerezni. Magam is forgalmazok ilyen
felszereléseket, amelyeket az eladás előtt minden alkalommal kipróbálok
a levegőben.
De beszerezhető olyan spéci ernyő is, amelynek az ára
egy millió forint körül van, s megfelelő kezekben "mindenre alkalmas".
Azonban nem szabad abba a hibába esni, hogy egy szuper ernyő
teljesítményével vásároljuk meg hiányzó repülési gyakorlatot, mert ez
igen komolyan visszaüthet.
Tamás külföldi túrákat is szervez az érdeklődőknek, többször jártak már
![]() Tamás nagy produkcióra készül! |
Horvátországban,
de a legkedveltebb úti cél az Alpok, ahol az oktató megdöntötte
magassági rekordját, 1600 méterről indulva, egészen 4000 méterre
emelkedett a levegőben. A siklóernyő oktatás mellett a pilótának komoly
tervei is vannak jövőt illetően:
- Szeretném kipróbálni
magam a siklóernyőzés akrobatikus kategóriájában is, ami nagyon
látványos dolog, ez a szakma csúcsa. A fizika törvényeit meghazudtoló
figurákat mutatnak be a versenyzők, a földi szemlélő számára úgy tűnhet
a dolog, hogy tuti bukás lesz a vége, de a profiknak ez csak
ujjgyakorlat. A legnehezebb elem az, amikor a versenyző átrepül az
ernyő kupolája fölött, ilyenkor 3,5 G nyomás nehezedik a testre.
Az
akrobatika mellett, egy különleges produkcióval is készül Torkos Tamás
- Magyarországon először -, egy hőlégballonból akar ugrani
siklóernyőjével, de a mutatványhoz még hiányzik a megfelelő szponzori
háttér.
Reméljük, hogy sikerül megteremteni a megfelelő anyagi
feltételeket, s portálunkon számolhatunk be a fantasztikus
sportteljesítményről.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!